Khamis, 27 Oktober 2016

Percutian ke Melbourne (Persediaan)

Assalamualaikum....

Hari tu, saya godek2 website AA, ingat nak tinjau-tinjau flight tix ke mana-mana lokasi menarik di Indonesia.... tapi entah macam mana, saya pi book tix ke Melbourne pulak. Haih! Tak pe la... rezeki namanya.

TIKET FLIGHT

Biasanya kalau nak pergi holiday, perkara pertama yang saya kena settlekan dulu adalah booking flight. Kena cari tarikh yang sesuai dan harga tiket yang affordable. Maklumlah, anak2 cuti tak sama. 2 orang masih bersekolah dan seorang di IPT.... Kakak dah cuti sem, adik-adik belum cuti sekolah. Disebabkan kekangan inilah, saya tak boleh sesuka hati nak booking tix... kena tengok tarikh betul2. Kalau tak, senang je nak grab tambang murah masa AA bukak offer, kan....

Tiket flight - tak la murah mana. Saya book pada 17 Ogos 2016 dan tarikh berkelana mulai 28 Oktober hingga 4 November 2016. Saya pilih tarikh tersebut sebab sekolah akan bercuti sempena Deepavali selama 3 hari, mulai 28 Okt (Jumaat) hingga 1 Nov (Selasa), makanya saya akan panjangkan cuti anak-anak hingga ke hari Jumaat. Kakak pula dah mula cuti sem.

Alhamdulillah Allah gerakkan hati saya untuk booking flight balik pada 4 nov. Rupa2nya kakak ada ujian MUET pada 5 Nov. Nyaris2 lagi... Ya Allah, permudahkanlah perjalanan kami nanti agar kakak dapat menduduki exam MUET pada waktu yang telah ditetapkan. Memang salah saya la sebab tak bincang dengan anak2 dulu sebelum booking tiketkan... Kononnya nak buat surprise. Jangan saya yang surprise balik, sudahla.    



MUSIM

Saya ke sana pada waktu peralihan dari musim bunga ke musim panas. Masa tu, suhu di antara 18 - 22 celcius. Just nice... tak sejuk dan tak panas. Selesa la kalau nak jalan-jalan. Kalau pergi sana masa musim panas, baik tak payah sebab rasa macam kat Malaysia je... malahan mungkin lebih panas dari Malaysia.

Sebelum ni, ingat nak pergi masa cuti raya haji yang lepas. Kalau jadi pergi masa tu, dapatlah saya pergi ke Tesselaar Tulip Festival kat sana... Festival tu berlangsung mulai 8 September hingga 4 Oktober 2016. tapi tak jadi sebab
  1. Kami terlibat dengan ibadah korban
  2. Harga tiket mahal - beza dalam RM3K++ (untuk kami ber5)
  3. Rasa bersalah pulak nak pergi holiday masa raya haji...  
Basically, 
  • musim bunga pada September hingga Oktober, 
  • musim panas pada November hingga Februari
  • musim luruh pada Mac hingga Mei
  • musim sejuk pada Jun hingga Ogos

ITINERARY

Perkara ke2 selepas booking tiket - persediaan itinerary. Kena buat betul-betul agar dapat fully utilise masa sepanjang bercuti kat sana nanti. Perlu susun elok-elok agar perjalanan smooth je (tak de la berulang-alik), dapat anggar masa perjalanan, dapat rancang tempat-tempat yang hendak dilawati, perancangan tempahan penginapan dan kenderaan, budget keseluruhan (berapa cash yang perlu dibawa) dan segala-galanya lah.

Senang je nak buat itinerary sendiri. Google je interesting places yang ada di Melbourne. Kemudian, bacalah blog2 yang berkaitan.... so, dari situ kita boleh rancang itinerary based on selera kita.




ACCOMODATION

Di Melbourne nanti, saya akan menginap di kediaman sahabat baik saya masa sekolah rendah, Dr Suriati, psychiatrist HUKM. Su tengah buat PhD di Uni of Melbourne dalam bidang neuropsychiatry. Mulanya saya bertanya pada Su kot2 ada penginapan budget (biasanya oleh student Malaysia yang ada buat homestay) dan juga mencari kereta untuk disewa. Tapi, Su menawarkan kami tinggal di rumahnya. Mulanya saya agak segan sebabbbbbb.... seganlah kan.... tapi setelah berbincang dan Abg Aji bersetuju, maka saya pun bersetuju.

Kenapa bersetuju? Sebab rumahnya jenis town house, ada satu bilik dan bathroom di tingkat bawah yang memang dia tak guna pun. Su hanya duduk di tingkat atas dan dapur juga di atas. Su di sana bersama 2 orang anaknya, manakala suami Su berada di Malaysia (berulang). So... insyaaAllah, privacy dan aurat masih boleh dijaga.

Walau bagaimanapun, kami akan bermalam semalaman di luar, iaitu selepas menikmati keindahan di Great Ocean Road. Mulanya saya booking The Hill dengan harga Aud230 untuk 8 orang. Rumahnya cantik dan review pun bagus. Tapi boleh pulak ownernya tersalah block tarikh yang saya mintak tu (mungkin sebab booking awal sangat kot). Huhu.... Dia ngaku yang dia buat silap, then terus carikan tempat lain untuk kami. Akhirnya, kami akan menginap di Blue Wren Haven... tak jauh dari The Hill. Hmmm... ada swimming pool di situ....



BOOKING KENDERAAN

Okkeh! Tiket flight done. Itinerary done. Accomodation done. Now kena fikir pasal.... nak sewa kenderaan atau nak gunakan public transport? 

Masa buat itinerary, ada hari yang saya nak naik public transport dan ada hari yang saya nak guna kenderaan. Saya rasa2 macam nak naik public transport 2 hari, manakala 4 hari lagi saya perlukan kenderaan sebab lokasi yang nak dituju agak jauh. Oh ye! Saya kena fikirkan pasal airport transfer jugak. 

Akhirnya saya buat keputusan untuk sewa je kenderaan sepanjang berada di sana. Lagipun, semakin lama tempoh penyewaan, semakin murah harga sewaan harian. So sepanjang berada di sana kami akan menaiki kenderaan ni sebab saya malas nak tukar2 (kalau rajin, boleh je nak guna kereta2 biasa di saat Suriati tak ikut sama). 

Kena rajin survey sebab ada pelbagai harga dan pelbagai kenderaan yang menawarkan pakej yang berbeza. Saya berhajat untuk menyewa kenderaan 8 seater sebab nanti Su dan anak-anaknya akan ikut kami ke Great Ocean Road. 

Mulanya saya nak sewa dengan Melbourne Car Rental, yang menawarkan AUD446.76 untuk kereta Hyundai Imax Auto. Tapi bila baca betul-betul quotation yang diberikan, penggunaan kereta adalah limited to 200km per day. Ooopps. Kalau nak lebih, kena tambah harga. Susah la kalau macam tu. Makanya kami pun survey company lain pulak.

Akhirnya buat booking dengan East Coast Car Rentals, Hundai Imax 8 seater dengan harga AUD454.10 with unlimited kilometres. Alhamdulillah.

Details:
Pick up Location : Melbourne Airport
Pick up Date / Time : 28-Oct-2016 10:00 PM
Drop off Location : Melbourne Airport
Drop off Date / Time : 04-Nov-2016 08:00 AM
Vehicle Category : 8 Seater Minivan > Hyundai Imax or similar
Booking Date : 06-Sep-2016

Rental Base Rate* $413.01
Standard Liability Cover* $0.00
9.95% Admin Fee*$41.09
Estimated Total (GST included)**$ 454.10


**Free Unlimited Kilometres Included. PENTING NI!


VISA

Saya apply Ausie Visa melalui travel agent - Wisdom Travel Sdn Bhd, yang beralamat di Puchong. Kenapa saya pilih company ni? Sebab masa pergi Gold Coast tahun 2014 dulu, sahabat saya (Ekyn) buat visa dengan company ni dengan hanya RM10 sahaja, sedangkan saya masa tu RM30. So kali ni, saya pun cuba lah buat dengan company tu.

Jerry - saya bercakap dengan Jerry (03-80715619). Jerry tanya saya pergi berapa orang. Saya jawab 5 orang. So... dia charge RM20 each. Hehehe... tak dapat harga RM10. Mungkin masa tu, Ekyn buat sekali ramai kot.... tu yang murah tu. Tapi apa-apa pun, ia nya still lower dari apply visa secara online di Easyeta yang akan charge RM30 per person.


STOK MAKANAN?

Su pesan, tak payah bawak bekal banyak2. Kat sana nanti ada Asean Groceries yang menjual barang2 keperluan harian.... berdekatan dengan rumahnya. Tak pe la.... biarlah banyak daripada tak cukup, kan. Kalau ada extra... tinggalkan aje dengan Su. Lagipun, kali ni saya beli luggage 40kg pergi dan 40kg balik. Melampau! Hahahaha.... Masa pergi NZ hari tu, saya hanya beli 25kg je tauuuu.


Makanan yang bakal dibawa
Kali ni saya bawa almost double daripada apa yang saya dah bawa ke NZ. Sebabnya, saya pun kena ambil kira juga portion untuk Su dan anak2nya. Saya bawa beras 5kg, bihun 4 bungkus, sardin, Brahims, kicap dll. Seperti biasa, senaraikan semua barang makanan yang dibawa ye... untuk memudahkan kerja imegresen. Boleh google senarai makanan yang tak boleh dibawa masuk ke NZ.

TUKARAN DUIT

Bab ni saya ada sedikit frustrated... huhu. Masa awal2 booking tiket, kadar tukaran wang adalah Aud1 equivalent to +/- RM3.1. Nak tukar duit masa tu, macam awal sangat la pulak. Memang kebiasaannya saya akan tukar duit, beberapa hari sebelum pergi. Akibatnya...... tanggung la sendiri. Pada 18.10.2016, Aussie dollar paling tinggi iaitu 3.25. Adoihhhh....  Saya nak pergi 28 hb okt ni, masih tak tukar duit lagi. 

Akhirnya saya tukar pada 22.10.2106 iaitu 5 hari sebelum tarikh berlepas. Saya tukar di Sky Xchange pada kadar 3.22. Saya jangkakan kadar mungkin akan menurun lagi pada minggu hadapannya. Tapi saya malas nak tunggu sebab mungkin susah nak cari masa untuk tukar duit.... Tak nak buat last minute kononnya. 



Berdasarkan kajian Mawar, rate yang ditawarkan oleh Sky Xchange memang kompetitif berbanding yang lain. Boleh monitor exchange rate kat website dia. Kat area Masjid India ada 2 cawangannya sampai saya konpius nak pilih yang mana satu... ahahahaha. Padahal dua2 pun sama jek.


LAIN-LAIN

  • Prepare jadual waktu solat supaya senang nak rujuk nanti. Boleh diprint dari website IslamicFinder
  • Beli travel insurance untuk ketenangan jiwa... hehe. Sebelum2 ni saya beli dari Syarikat Takaful Malaysia Berhad melalui skim perlindungan Takaful My Ar-Rehlah. Sebabnya? Saya boleh claim premium (untuk diri sendiri) dari office setahun sekali. Maka haruslah saya ambik dari company tu. Tapi kali ni saya beli dari AXA Travel Insurance. Murah je. Saya bayar RM97.50 sahaja for the whole family. Harga sebenar adalah RM130.00, tapi disebabkan tak ada comission untk agent (saya beli sendiri), so dapatlah murah lagi.
  • Lesen memandu - tak perlu International Driving Licence. Boleh guna lesen memandu Malaysia je, tak perlu pergi translate sebab sekarang kan dah dwi bahasa. Kaedah pemanduan pun sama macam negara kita, right hand drive.
  • Sediakanlah dokumen dengan cara yang mudah kita rujuk untuk kemudahan kita jua... :)
Biasanya saya buat macam ni


Oh ye... Ni jangan lupa
Itu je la setakat ini yang saya ingat... Kalau ada tambahan yang lain, saya update kemudian.

Bersambung di Percutian ke Melbourne (1)

6 ulasan:

  1. Salam Kak Youne

    Byk sungguh info melbourne dalam blog akak ni.saya nak ke sana jugak hujung tahun ni.kalau tak menyusahkan, boleh tak saya nak mintak akak emelkan itinerary dgn food list? first time nak pi oversea ni. emel saya graynicolls@gmail.com. tq kak

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Kak Youne ...baru nk baca2 blog kak Youne ke melbourne..kami baru blk dari NZ 28th Nov 2017.sblum ke NZ ..blog kak Youne menjadi rujukan saya dan suami ..Terima kasih atas perkongsian kak youne yg sangat infomatif .. ni cadang2 berangan nk g melbourne n Queenstown(NZ) .. x puas lagi dengan Queenstown..In Shaa Allah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Waalaikumussalam... Alhamdulillah dan sama2 :)

      Padam
  3. asalamualaikum..boleh share itinerari ke melbourbne.. ubksmawip@gmail.com

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum..boleh share dan tlg emelkan itenary & kedai makan halal di melbourne. dazafirah@gmail.com ...terima kasih

    BalasPadam