Ahad, 16 Oktober 2016

Rehatlah Nor...

Assalamualaikum...

Malam ni, hujan terus menerus turun tanpa henti. Sekejap lebat, sekejap gerimis. Awan seolah2 bersedih dengan pemergian Nor, tidak lagi berdaya menakung air lalu menumpahkannya ke bumi. Terasa malam ini sungguh sejuk dan dingin. Bagi yang lain, malam ini mungkin nyenyak sungguh tidurnya tapi mungkin tidak pada keluarga Nor.

Baru sebentar tadi Sue tatap wajah Nor. Subhanallah, Nor seperti sedang tidur dalam senyuman. Cantiknya dan bersih sungguh wajah itu. Kelihatan seperti Nor masih bernyawa tapi hakikatnya Allah lebih menyayangi Nor... tubuh Nor terbaring kaku di ruang tamu. Masih segar dalam ingatan Sue... pada 2 Jan 2013, Nor hadir menziarahi jenazah mak Sue. Lama Nor di situ. Sue ingat lagi pandangan mata Nor terhadap Sue. Nor melihat seolah-olah Nor faham apa yang sedang Sue lalui pada ketika itu. Tapi, malam ini... Sue pula melihat tubuh Nor terkujur kaku.

Walaupun kita tidak begitu rapat, tetapi kita saling mengenali di antara satu sama lain. Cukup untuk menyatakan ada kenangan di antara kita yang masih segar di ingatan Sue. Ada perkara yang kita kongsi bersama.

Sekali-sekala kita bertemu di masjid, kadang di majlis kenduri kendara, kadang di Giant.... Nor sentiasa kelihatan sihat. Sue tau Nor sakit tapi Nor tak pernah menunjukkan yang Nor sedang sakit. Sering Sue berhajat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai sakit Nor tapi Sue segan. Kalau Sue tanya sikit2, Nor mesti jawab OK. Padahal, barah yang dideritai sudah sampai ke tahap 4. Kuatnya semangat Nor... 

Lebih kurang 2 tahun lepas, Sue dapat berita yang Nor dan keluarga akan mula berpindah ke Temerloh sedikit demi sedikit, tapi tetap akan balik juga ke sini sekali-sekala. Sesekali, Sue nampak update dari suami Nor di FB yang menunjukkan kebanyakan masa Nor sekeluarga berada di sana. Sue assumed Nor memang dah berpindah terus ke sana.

Lama tak ketemu. Sue ingat Nor di Temerloh. Rupanya kebanyakan sisa hidup Nor dihabiskan di hospital. Allah.... Sue tak tau. Andai Sue tau, Sue pasti akan melawat Nor.

Berehatlah Nor... Damailah Nor di sana. Innalillahi wa inna ilaihi rojiun.


Ya Allah Ya Tuhanku... Ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah kematiannya, lapangkan kuburnya, jadikan syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya. Semoga roh Nor ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan