Rabu, 4 Mei 2016

Percutian ke New Zealand (6)

Assalamualaikum...

Sambungan dari Percutian Ke New Zealand (5)

6th day – Te Anau – Milford Sound – MirrorLake – Dunedin

Lupa nak cerita. Semalam, masa saya checked in, ada juga guest lain yang baru nak check in. Couple. Dorang bayar dlm NZD60 je…. Saya punya??? NZD176! Hehe… ye la… saya tempah bilik yang lengkap semua ada – ada shower, water heater, cooking facilities dll. Kalau nak murah boleh ambik yg cabin style atau dorm…. tapi kena share la bilik air dan kitchen dengan guest2 lain. Ada tu, setiap kali nak guna shower, nak kena bayar lain. Makanya…. utk kesihatan mental dan fizikal (berjalan tak mo stress2) dan juga untuk memelihara aurat, tak de la saya mengetatkan budget utk accomodation.

Sama macam Lake Tekapo Motels & Holidays Park, Te Anau Lake View Kiwi Holidays Park & Motel juga menawarkan pelbagai jenis penginapan…. bermula dari harga NZD29 p/nite hingga ke NZD225 p/nite. 

Okkeh. Hari ni nak ke Milford Sound (MS) atau dlm bahasa Maorinya - Piopiotahi. Tak sah kalau ke NZ tapi tak jejakkan kaki di MS. Jam 6.45 am kami dah keluar. Sedih sebab semalam sampai sini dah gelap… keluar pun masih gelap. Dalam hati saya, asyik mohon pada Allah agar cuaca hari ini baik…. tak hujan seperti yang receptionist cakap malam tadi.

Paginya keluar…. Ye… sebab saya nak mengejar cruise yang paling awal iaitu jam 9.45am. Sbbnya, saya dah survey…. harga cruise pagi2 ni adalah yang paling murah iaitu NZD45 kalau tak silap saya. Normal price… about NZD69. Ha… dlm situasi saya ni, sila lah kali dengan 5. Banyakkkkk bezanya tuh. Cuba lak convert ke RM…. Laaaaaagilah banyak beza. Hahahaha… Dan juga saya dah survey, Jucy adalah operator yang menawarkan harga yang paling murah. Lagi2 kalau kita sewa kenderaan Jucy – driver dapat 50% disc. Oh ye, sometimes harga2 tiket / entrance fee ni differs mengikut musim.

Sebelum ke MS, sila lah check minyak tu cukup ke tak. Perjalanan dari Te Anau ke MS mengambil masa lebih kurang 2 jam iaitu dalam 118km sehala. Dan sepanjang perjalanan tu, memang tak de petrol station ye. Jadi agak2 le minyak tu cukup ke tak. Dan kalau target nak naik cruise jam 9.45 am, jangan pulak bajet masa cukup2 sampai sana jam 9.45. At least kena ada masa senggang dalam sejam ke sebab memang tak de tempat parking kereta di area jeti tu. Kereta kena park kat satu tempat, pas tu jln kaki lenggang kangkung dlm 8 – 10 min ke jeti. Tapi kalau nak drop kan orang, boleh la… lepas tu kena park kat designated parking area. Dah sampai situ, nak berurus niaga pasal tiket lagi kan…. Soooo, itulah sebabnya kami keluar pagi2.

Cuaca tak seperti yg saya harapkan. Hujan sepanjang jalan…. Kadang2 renyai2 dan kadang2 lebat. Kadang2 berhenti. Bila hujan berhenti, berbunga2 hati saya untuk menikmati keindahan MS dalam cuaca cerah. Tapi…. hujan turun lagi. Maka… pujuklah hati sendiri agar tidak kecewa… Jalan ke MS tak tutup pun, sudah cukup beruntung. 

Allah dah aturkan, inilah yang terbaik. Dapat datang sini pun (setelah 13 tahun menunggu)…. pun dah nikmat yang tidak dapat didustakan lagi… kan.. Bila dah berjaya tune mindset tu, hati berbunga2 semula… chewah! Saya menunggu2, apalah rahsia yang Allah nak tunjukkan pada saya nanti. Dalam internet, saya dah banyak menikmati pemandangan MS dalam cuaca cerah... so dlm situasi live ni, bukankah lebih bagus jika saya dapat lihat dari keadaan yang berbeza?

Jom… ikuti cerita bergambar saya.


Jam 6.45 am dah keluar. Gelap gelita. Apa pun tak nampak
Motel ni pun disuluh dengan lampu kereta

Bilik betul2 mengadap tasik... tapi tak nampak sebab gelap
Check in and check out in darkness... huhu
Sedih la jugak sebab tak dapat menikmati view kat sini kan...

Reception pun tak bukak lagi, drop kan je kunci
Percaya betul dorang kat kita kan...


Isi minyak dulu




Rupa2nya, view beginilah yang Allah nak tunjukkan kepada saya
Ada banyak waterfall halus yang menuruni bukit


Kalau kita google gambar2 di Milford Sound, mostly ditunjukkan scenery pada waktu cerah.... memang cantik. Inilah rahsia yang Allah nak tunjukkan, yang mana saya dapat nikmati sendiri pemandangan begini. Kalau nak sangat tengok pemandangan di waktu cerah tu, google sahajalah. Bila hati dan perasaan sudah positif, barulah tak rasa frust disebabkan hujan ni. Alhamdulillah.

Yang peliknya, tak pulak rasa seram / gusar atau fikir yang bukan-bukan bila tengok view yang macam ni... Maksud saya, tak de la nak terfikir tanah runtuh ke apa... Kalau kat rumah saya macam ni, mesti hati dah tak tenteram... bimbang jika berlaku kejadian tanah runtuh.

Subhanallah

Tengok je dah tau yang air ni sejuk membeku

Ada banyak temporary waterfalls, yang ada hanya pada waktu hujan

Kena masuk melalui terowong ni mengikut giliran. Patuhi lampu isyarat.

Lampu isyarat yang dimaksudkan


Disebabkan masa ni hujan, abang dropkan kami di sini, kemudian pergi park kereta. Seperti yang saya katakan sebelum ini, dari parking area ke sini kena jalan kaki dalam 8-10 min. Lupa lak nak pinjam payung dari Jucy ni (mesti dorang ada payung... agaknya laaa). 

Ada banyak operator di sini. Pilih mana yang berkenan.

Saya berkenan yang paling murah... hohoho
Harga yang dibayar: Nzd147.50 (selepas 50% diskaunon Jucy's driver) 
Website: Jucy Cruise


Dah tiba masanya menaiki cruise

Suasana dalam cruise... Free coffee and tea
Makanan pun ada.. tapi tak halal rasanya


Subhanallah cantiknya, masih terserlah walaupun berkabus




Hujan on and off

Ya Allah, indah sungguh bumiMu
Jika di sini pun dah cantik macam ni, macam mana lah di syurga nanti



Kami sekeluarga
Masa ni angin punyalah kuat, rasa nak tercampak pun ada...
Tengoklah baju abg aji saya

Cruise lebih kurang 1 jam 40 min.
Dibawa mengelilingi Milford Sound dan menjengah sedikit ke Tasman Sea

Melalui semula jalan yang sama untuk kembali ke jeti



Kalau bernasib baik, boleh melihat singa laut berenang2 atau berehat2 atas batu di tepian

Air tak sempat jatuh ke bawah sebab ditiup angin


Cruise mendekati air terjun

Cruise memasuki kawasan air terjun... Basah lencun baju kami
Kalau tak nak basah, boleh berlindung di lower deck

Kami memilih untuk basah


Kembali ke Te Anau, melalui jalan yang sama dan terowong yang sama


Air sungai agak deras sebab baru lepas hujan




On the way balik, singgah di Mirror Lakes
Kalau singgah sini masa pergi, takut tak sempat nak kejar cruise 9.30 am


Jika air tenang, air tasik ini seolah2 cermin yang memantulkan pemandangan gunung-ganang sekitar kawasan ini

Tapi disebabkan hujan (air sedikit berkocak dek titisan hujan) dan keadaan yang berkabus, maka pantulan tersebut tidak kelihatan di air tasik


Nampak tak refleksi tulisan `mirror lake' tu







haiiii... awaks tak sejukkk ke


Memang lalu semula kawasan motel yang kami menginap malam tadi
Maka, kami pun ambil kesempatan untuk menikmati pemandangan sekitar


Haa... inilah view depan bilik kami
Cantik dan tenang je



Perjalanan diteruskan

Kami meneruskan perjalanan ke Dunedin yang mengambil masa dalam 4 jam 15 min (340km). Dalam itinerary yang saya prepared, saya masukkan persinggahan ke Tunnel Beach... tapi masa kami sampai, dah gelap... jadi... terpaksa cancel. 

Singgah makan di Turkish Kebab ni

Nikmati kebab cara lain pulak - unwrapped


Kami tiba di Cumberland Motel, Dunedin dalam jam 7pm.
Biliknya ok la... 

Harga yang dibayar: NZD195 (for 5 pax)
Website: Cumberland Motel





Kali ni tak de gambar dinner sebab tadi dah kenyang makan kebab. 


2 ulasan:

  1. Kak tumpang tanya, kalau hujan je ke yg nampak air terjun kecil2 tu? kalau x ujan x de ke @ ada ckit?

    BalasPadam