Jumaat, 10 April 2015

Percutian ke Bandung (1)

Assalamualaikum....


1st time saya dapat keizinan dari en. suami untuk bersiaran dengan kawan-kawan saya je... hihi. TQ abang... muah2x. Bila dah dpt keizinan, sepantas kilat saya gugel pasal tiket flight dan hotel utk 3 org. Saya pergi dengan officemate. Alhamdulillah saya dapat rate yg sangat2 berbaloi. Saya booking dengan AA sekali pakej utk flight dan hotel utk 5 hari 4 malam. Nak tau brp kos per pax? RM327.67 ko.... Ha! Murah sangat2kan? Tapi lepas tu kami tambah2 luggage, meal dan insurance, jadi ada peningkatan sikit i.e. RM412.67... still murah, kan.... 5 hari 4 malam tuuuuu....

Sebelum pergi, saya tukar duit RM1150 tapi dapat IDR4 juta.... hehe... merasalah title jutawan. Hmm... agak2, cukup tak tu... 

Asalnya, tiket pergi jam 10.50pm dan dijangka tiba jam 11.55pm waktu Bandung. Tengah malam tu.... Tapi selepas beberapa hari, saya terima sms dari AA Indonesia yang menyatakan bahawa terdapat perubahan waktu.... jadiknya, waktu boarding dipercepatkan ke 7.45pm dan tiba di Bandung kol 8.50pm..... Hihi... Laaaagilah akak suka kan!

10 April 2015 (Jumaat)
Sampai di Bandung.... nyaman rasa udaranya. Tak panas dan agak sejuk. Suhu time tu 24 celcius. Airportnya kecik je - Husein Sastranegara Airport. Alhamdulillah urusan imegresen laju je dan kami terus nak ambik beg la kan.... Punyalah bersesak2 dan berasak2 org nak ambik beg sbb kws nya kecik je... sangat terhad.


Menunggu bagasi dlm keadaan sesak

Kami beli kupon teksi untuk ke tempat penginapan, Rate yg dikenakan IDR50k. Teksi pun tak pasang penghawa dingin. mungkin disebabkan udara luar yg agak dingin. Kalau di KL time2 cenggini, mesti dah berlengas-lengas. Sebenarnya, hotel boleh pick-up dari airport... tapi syaratnya kita kena menggunakan perkhidmatan pengangkutan mereka. Disebabkan kami dah booking supir awal-awal, so kami tak entitle la utk free pick-up tu.

Kami bertiga menginap di Orange's Home Syariah. Tempatnya tak la mcm hotel... lebih kurang mcm guest house je tapi semua kemudahan ada. Suasana dan persekitarannya cantik. Kat kaunter siap ada warning lagi... tak membenarkan pasangan yang belum berkahwin tinggal sebilik. Memang syariah compliance... hehehe..



Kat Orange ada free wifi. Yes.. yes.. yes! Asalnya, saya ingat nak roaming, tapi disebabkan ada free wifi, maka kita gunakan je lah. Kat bilik, line internet agak tak stabil, tapi kat luar bilik.. ok je. Aplikasi whatsapp pun dah membolehkan user membuat panggilan... so... tak payahlah kita roaming. Jimat duit kita... hehehehe....


Ada ikan gemuk berenang-renang dlm kolam tu

Okeh... ni gambar2 dalam bilik. Bilik agak sempit tapi as long as ada ruang untuk bentang sejadah... dah mamadai.




Bilik untuk triple  



Lepas letak barang dan bergilir2 masuk toilet, kami pun mencari makanan... Lapar dah ni. Sejuk lak tu, kan.... Tak jauh dari Orange, ada gerai tepi jalan... kecik je gerainya tapi tak putus2 pelanggan datang membeli.




Menu yang ada 



Bapak ni masak punyalah sopan-santun dan ikut standard iso nya dengan patuh sekali. Jenuh jugak menunggu. Tapi sambil2 tu kita borak2 dulu... beramah tamah... Yg kagumnya, dia tak tumis apapun, tak de bawang langsung. Agak pelik bila menggoreng mee/nasi tanpa menggunakan bawang untuk menumis. Tapi bila makan...... sedaaaappppnyaaaaa..... sampai teringin nak repeat order hari yang akan datang.


Kawan saya, Cik M makan sikit2 je sbb dia jaga body... so tak makan lewat2 mlm ni. Tapi saya ngan Cik S.... pulun sampai licin.... Alhamdulillah.... Tido dlm kekenyangan...

Bersambung ke Percutian ke Bandung (2)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan